6 dôvodov, prečo obmedziť jednoduché cukry

Sacharidy čiže cukry patrí medzi kontroverzné témy. Sú nevyhnutnou súčasťou vyváženej stravy, avšak ak ich konzumujeme viac, než náš organizmus využije, začne si ich ukladať. To vedie okrem priberanie na váhe ik rade zdravotných ťažkostí.

Čo sa deje v tele po príjme jednoduchých cukrov?

Cukry ako podskupina sacharidov sa delia na jednoduché "rýchle" a zložité "pomalé". Rýchle cukry vo forme šišiek s marmeládou sa v tele rýchlo mení na glukózu a putujú do krvi, kde sa vyplaví inzulín, ktorý spôsobí okamžité vstrebanie cukru do buniek. Hladina cukru v krvi rýchlo klesne a človek čoskoro pocíti hlad a chuť na ďalšie sladké. Oproti tomu zložité cukry ako napríklad ryža, zemiaky, strukoviny a celozrnné potraviny sa vstrebávajú dlhšie a nedochádza po ich konzumácii k veľkým výkyvom hladiny cukru v krvi. Tento jav sa v praxi vyjadruje glykemickým indexom (GI). Ten nám hovorí, ako rýchlo potraviny zvyšujú hladinu krvného cukru.

Potraviny, ktoré regulujú hladinu cukru

Akonáhle znížite vo svojej strave jednoduché cukry, budete potrebovať doplniť zdravé tuky a bielkoviny. Najideálnejším potravinami sú napríklad chudé mäso, vajcia, zelenina, olivový či kokosový olej, avokádo alebo semienka a orechy, ktorých konzumácia pomáha udržať si váhu a dokonca aj chudnúť. Je to dané tým, že orechy majú vysoký obsah bielkovín, tukov a vlákniny, ktoré vyvolávajú pocit sýtosti.

Čo vám prinesie menej jednoduchých cukrov v strave?

1. Ochránite si mozog

Nadmerná konzumácia cukru môže zhoršovať pamäť, schopnosť učenia a doslova spomaľuje mozog.

2. Znížite si krvný tlak

Ruka v ruke s prírastkom hmotnosti často dochádza k zvýšeniu krvného tlaku. Ak znížite príjem cukru, prípadne prestanete fajčiť a vyhnete sa stresu, váš vysoký krvný tlak určite klesne.

3. Predídete cukrovke

Pravidelná nadmerná konzumácia cukrov zvyšuje riziko metabolického syndrómu a rozvoja diabetu 2. typu.

4. Budete menej maškrtiť

Cukor je návykový, čím viac ho jete, tým viac ho vaše telo chce. Akonáhle obmedzíte potraviny s vysokým obsahom cukru zo stravy, chuť na sladké sa postupne zníži.

5. Ušetríte na liekoch a na lekároch

Potraviny s vysokým obsahom cukru spôsobujú zdravotné problémy, čo vedie k častejším návštevám lekárov a lekární.

6. Budete mať viac energie

Po jedle s vysokým obsahom cukru sa často dostaví pocit únavy a vy si budete potrebovať oddýchnuť.

Znížte si glykemický index pridaním lyžice orechového krému

Čím vyššia má jedlo GI, tým rýchlejšie zvýši hladinu krvného cukru a tým skôr dostaneme opäť hlad. Keď si pridáte do jedla viac tukov a bielkovín treba vo forme orechového krému, zvýšite si tým celkový GI a budete mať dlhšie pocit sýtosti.

BIG BOY Grand Zero - čokoládové maškrtenie bez výčitiek

Arašidové krémy Grand Zero boli vytvorené gurmánov, ktorým záleží na tom, čo jej, ale zároveň si chcú pochutnať. Krémy Grand Zero majú dokonalú čokoládovú chuť a krémovú konzistenciu. Sú určené na dochutenie raňajkových kašou, ako topping na dezerty alebo na priamu konzumáciu, keď máte chuť na maškrtenie bez výčitiek. Rovnako ako 100% orechové krémy sú ideálne prísadou jedál, ktorá znižuje GI.

6 dôvodov, prečo obmedziť jednoduché cukry
Vytvorené8.2.2021